divendres, 18 de desembre del 2009

5. Tancament del curs i avaluació

Penso que aquesta assignatura d’Interculturalitat en educació ha superat totes les meves expectatives, ja que m’ha aportat molt més del que primerament m’esperava (quan vaig llegir el pla docent, per exemple).
Hi ha hagut tasques de tot tipus, entre elles les que més m’han cridat l’atenció i les que més interessant he trobat són el debat i la creació de la Web Quest. Tot i això, l’avaluació de les WQ i fins i tot el material en paper trobo que han estat de gran ajut per a poder formar-me una idea global però alhora concreta del que entenem com a interculturalitat aplicada en el món educatiu.
Paral•lelament als treballs que se’ns han encomanat hi havia una altra motivació: el blog personal, on he anat fent constar el que se’ns demanava en relació a les pac entregades i a diferents temes relacionats amb l’assignatura en qüestió.

El blog:
Penso que el blog esdevé fàcilment una eina de treball individual en relació a l'assignatura, però no només a l’assignatura sinó en relació a tot tipus de temàtiques diverses que a un l’interessin. El blog és un recurs NTIC que té moltes possibilitats i que té una avantatge notable respecte a altres plataformes de compartició d’informació, i és que és molt senzilla d’utilitzar, i sense gaire coneixements previs d’informàtica el pots gestionar. De fet, es pot crear el teu bloc amb Blogger amb un senzills passos: en qüestió de minuts pots començar a enviar text, fotos, vídeos i altres continguts . Un blog està dissenyat perquè, com a un diari, cada article tingui data de publicació, de tal forma que la persona que escriu (blocaire o bloguista) i les que llegeixen poden seguir un camí de tot el que s'ha publicat i editat.
Un bloc té unes característiques concretes, com per exemple:
• Són col•laboratius: Ja que els blocs tenen la possibilitat de que els altres puguin afegir comentaris.
• Són definibles: Això vol dir que els autors poden restringir qui vol que comenti aquest bloc i qui no. Però que estigui restringit no vol dir que no sigui ni públic ni visibles per a qualsevol internauta. A més, valoro positivament el caràcter dinàmic i obert del blog, ja que hi ha hagut companys que l’han usat per a més d’una assignatura o bé per a penjar informacions de temàtiques diferents a la primera (però cal dir que tot això és vàlid si respon a les necessitats i a les inquietuds de qui l’elabora).
• Són interactius: Des de el teu propi bloc pots enllaçar-te en altres blocs, webs, àudio, vídeos entre altres. Com hem fet en aquesta assignatura. Realment, si ens hi fixem, la mateixa estructura seqüenciada del blog ens permetia fer una petita reflexió acabades les entregues de les pacs, cosa molt interessant per a poder fer una autoavaluació o una mena de metacognició de la feina feta. En aquest punt m’agradaria comentar que si bé jo he fet algun petit comentari a algun company, no he tingut la sort de rebre’n cap (fins el moment).
• Són gratuïts.
A part, i en relació al blog específic que he creat per a aquesta assignatura, és interessant esmentar que ha estat un espai de REFLEXIÓ, de RESUM i d’INTERCANVI continus i m’ha donat l’oportunitat de conèixer altres punts de vista, cosa que m’ha permès construir un aprenentatge SIGNIFICATIU, fruit d’un procés CONSTRUCTIU, COL•LABORATIU, INTENCIONAL, CONVERSACIONAL , REFLEXIU i CONTEXTUALITZAT.
No tinc la idea d’abandonar la gestió del blog ja que crec que és una eina molt positiva i té moltes aplicacions, per la qual cosa penso que el guardaré al meu portafolis personal, i a més a més, cada cert temps entraré a visitar-lo per veure si hi ha o no alguna mena de moviment. Ara que han acabat les assignatures potser em proposo de millorar el blog i de donar-li un ús més intensiu i real. Per altra banda, suposo que el plantejament didàctic que fem i la integració efectiva en les situacions de diversitat cultural és la part més important i la idea que havíem d’extreure de la utilització del blog i també de la creació de la WQ, així com de tota la feina encomanada al llarg del semestre.
Durant la lectura de totes les entrades que he fet en aquest blog puc constatar que hi ha hagut una progressió important pel que fa a l’enteniment d’algunes idees importants en l’àmbit de la interculturalitat, i és ben cert que ara mateix potser faria alguns canvis en certes pacs que he entregat (suposo que fruit d’una maduració gràcies a les reflexions).

L’assignatura:

Realment estic contenta amb el plantejament de l’assignatura, amb les tasques que he dut a terme (tant les grupals com les individuals) i amb el meu aprenentatge (que penso que és significatiu i útil). Ara veig que l’assignatura, a més a més de fer-nos adquirir una base teòrica volia acabar deixant en nosaltres alguns idees funcionals i reals. També veig clarament que hi ha hagut un fil conductor en tot moment pel que fa a les activitats desenvolupades, des de la primera pac fins la quarta.
A partir de les reflexions que he anat fent durant les pacs, a partir de les visions més o menys crítiques que he tingut, he compartit o he llegit d’altres companys, puc dir que he descobert alguns dels recursos TIC (i no TIC) que tinc al meu abast, i les conseqüències d’usar-los en relació a la temàtica de les interculturalitat avui en dia.

Per altra banda, el fet de passar unes estones intentant relacionar teoria i pràctica han millorat les meves competències necessàries per ser una futura psicopedagoga.

Entre els objectius de l’assignatura hi ha: Conèixer i emprar adequadament les expressions i els conceptes que ofereixen diverses disciplines (com ara l'antropologia, la sociologia i la ciència política) per analitzar i comprendre els reptes que planteja la diversitat cultural; analitzar els diversos tractaments educatius de la diversitat cultural i els reptes que planteja en els àmbits de l'educació escolar, l'educació en el lleure i l'educació de persones adultes; examinar i avaluar situacions educatives caracteritzades per la diversitat cultural i fer propostes per intervenir-hi des d’una perspectiva psicopedagògica i adquirir un domini suficient d’eines informàtiques com a mitjà de treball personal i professional, demostrant així competències i coneixements propis de l’assignatura, entre d’altres. I realment crec que he tingut la sort d’assolir-los tots (en més o menys mesura, és clar). Aquests objectius, i molts d’altres que no he citat, els puc (o millor dit, els he) d’anar ampliant I personalitzant al llarg de tota la vida, per la qual cosa m’aventuro a dir que aquesta assignatura no ha marcat un punt I a part, sinó que només és el començament de les meves reflexions en quant a la temàtica estudiada.

Fins aviat!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada